ایران سبز: آخرین وضعیت دکتر حسام فیروزی فعال حقوق بشر زندانی و برادرزاده اش علیرضا فیروزی دانشجو دربند

Monday, March 29, 2010

آخرین وضعیت دکتر حسام فیروزی فعال حقوق بشر زندانی و برادرزاده اش علیرضا فیروزی دانشجو دربند


مهتا بردبار همسر حسام فیروزی در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر از وضعیت نگران کننده ی همسر خود خبر داد.او فعال مستقل حقوق بشر و وبلاگ نویس است و از دوازهم اسفندماه بازداشت شده است. همسرش می گوید که طی دوسال گذشته او هیچ فعالیت سیاسی نداشته و کاملا به حرفه پزشکی خود مشغول بوده است

او با اشاره به این که در روز اول فروردین بعد از دو هفته بی خبری مطلق از همسرش توانسته است به مدت نیم ساعت با او گفتگو کند گفت دکتر حسام فیروزی دروضعیت جسمی نگران کننده ای به سر می برد و درملاقات آخر متوجه شده است که حدود  20کیلو کاهش وزن داشته است



او که از بستگان علیرضا فیروزی فعال دانشجویی که هم اکنون زندانی است نیز به شمار می رود در خصوص وضعیت او نیز اظهار نگرانی کرده است. متن گفته های خانم بردبار با کمپین بین المللی حقوق بشر در پی می آید



کمپین: آخرین ملاقات شما با آقای حسام فیروزی چه زمانی بوده و وضعیت او را چطور دیدید؟



از وضعیت دکتر فقط هفته ی پیش روز یک شنبه اول فروردین بود که طی اعلام عمومی که از سوی دادستان برای ملاقات با زندانیانی که ممنوع الملاقات بودند از دادستانی با ما تماس گرفتند و گفتند که می توانیم با دکتر فیروزی ملاقات کنیم. ما توانستیم بعد از ۱۷ روز که ایشان را دستگیر کرده بودند با او ملاقات کنیم. اما نکته ی عجیب در این ملاقات این بود که در عرض این هفده روز در حدود یک سوم از وزن بدنشان کم شده بود . به نظر من چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلو کاهش وزن داشته اند که این امر برای من بسیار عجیب و نگران کننده بود. او مصرانه تاکید می کرد که با جایی مصاحبه نکن و اگر هم خواستی اطلاع رسانی کنی به این نکته اشاره کن که من کار سیاسی نمی کنم چون حوزه کاری من حوزه روانشناسی و تربیت کودک است و کارم پژوهش و نوشتن است.



کمپین: اتهامات ایشان چیست و وضعیت حقوقی پرونده ی او در چه مرحله ای است؟

در مورد وضعیت حقوقی پرونده ایشان مطلع نیستم و خودش هم در وضعیتی که بود نتوانست توضیح زیادی بدهد. همسر من در طی دو سال گذشته هیچ فعالیتی نداشت و ضمن این که به امر طبابت اشتغال داشت در امر آموزش های پیش از دبستان کودکان و خانواده هایشان فعال بود و تنها در حوزه روانپزشکی که تخصص داشت فعالیت می کرد. اما از جایی که هیچ نهادی در مورد وضعیت ایشان به من پاسخگو نیست. مدام به دادگاه انقلاب و زندان اوین مراجعه می کنم و در طی بیست و نه روزی که همسر من را بازداشت کرده اند شاید من بیست و نه نامه نوشته ام و به دادگاه انقلاب و زندان اوین ارائه کرده ام که به چه جرم و اتهامی همسر من را بازداشت کرده اید کسی جوابی نمی دهد. وقتی هم کسی سرش به کار خودش گرم است و فعالیت و سر و صدایی نمی کند باز هم بازداشت می کنید و هیچ جایی هم پاسخگو نیست. من اگر حاضر شدم که صحبت کنم و اطلاع رسانی کنم صرفا به این دلیل است که ما هیچ تریبونی نداریم که صدای ما را به گوش کسی برساند.



کمپین : آخرین تماس شما با ایشان چه زمانی بوده؟

امروز دوازدهمین روز است که همسر من هیچ تماسی نگرفته است. در واقع از روز پنج شنبه ی هفته گذشته که من آخرین تماس را با ایشان داشتم هیچ راهی برای تماس وجود نداشته است. دیروز سالگرد ازدواج ما بود و من نامه نوشتم و مصرانه و ملتمسانه از ایشان خواستم که حداقل یک دقیقه به من فرصت بدهند که با همسرم گفتگو کنم نه تنها این کار را نکردند بلکه همان تماس تلفنی را هم قطع کردند و من نمی دانم از کجا باید استمداد بطلبم. به هر ارگانی مراجعه می کنم تنها یک سرباز نشسته و می گوید به ما مربوط نیست یا مسئولین مربوطه حضور ندارند. آیا سیستم قوه قضاییه را تنها یک سرباز اداره می کند که باید پاسخ بدهد کسی نیست و یا این که اطلاعی ندارد؟



کمپین: آقای فیروزی را چه زمانی و به چه صورتی بازداشت کردند؟

همسر من را شب ۱۱ اسفندماه دستگیر کردند. ما در منزل حضور نداشتیم و همسرم برای انجام کاری به منزل رفته بود که ۱۴ نفر از ماموران امنیتی او را بازداشت می کنند. ما هیچ اطلاعی از بازداشت وی نداشتیم و خواهرم برای پیگیری به منزل مراجعه کرد که بعد از ده دقیقه موبایل او نیز خاموش شد و چون می دانستیم که این بازداشت های بی مورد در جریان است نگران شدیم. من به ادبیات سیاسی آشنایی ندارم حتا نمی دانم چه باید بگویم که برایم مشکل حقوقی ایجاد نکند. به هرحال به دلیل این که این احتمال وجود داشت از طریق همسایه متوجه شدم که چه اتفاقی در جریان است و در نهایت ساعت ۲ بامداد بعد از تفتیش منزل همسرم را با خود بردند.این ماجرا جزئیات دیگری هم دارد ازجمله این که پسر همسایه ی ما را نیز بازداشت کردند و یک سری مسائل دیگر هم رخ داد. در نهایت این که بسیار تاکید کرده بودند که همسرش نباید متوجه شود که ما ایشان را بازداشت کرده ایم!

در مورد اتهام ایشان من هیچ اطلاعی ندارم و هیچ حدسی نمی توانم بزنم. چرا که در طی دو سال گذشته ایشان هیچ فعالیتی نداشته اند و من نمی توانم حتا حدس بزنم که اتهام ایشان چه مواردی است مگر این که بخواهند اتهامی را به ایشان ببندند. فعالیت ایشان کاملا قانونی و در حوزه ی پزشکی بوده است که مکاتباتی داشته اند که مراجع ذیربط برای پیگیری وضعیت سلامت شخصی که در خطر بوده را مد نظر قرار دهند. اگراین اقدامات جرم است تنها می توانم به این موارد اشاره کنم. درخواستم از مسئولین این است که مشفقانه با مردم برخورد کنند. این تنها درخواست من در مورد همسرم نیست. حبس و تنبیه آخرین و آخرین مرحله ی برخورد با افراد است و نباید در مواجهه با آنان و تنها به دلیل مخالفت، برخوردهایی از جمله زندان انفرادی و یا اعتراف اجباری با مردم داشته باشند و پیش از آن که جرمی اتفاق افتاده باشد اشخاص را بازداشت کنند و در مرحله تحقیقات مشخص کنند که آیا جرمی اتفاق افتاده است یا نه. آیا واقعا قانون اسلام و دین اسلام که دین رافت است این را می گوید؟ من با ادبیات ساده خودم حرف می زنم و نگرانم که حرف هایم بار قانونی نداشته باشد.



کمپین: از وضعیت علیرضا فیروزی خواهرزاده ی دکتر فیروزی که در بازداشت به سر می برد چه اطلاعی دارید؟

وضعیت علیرضا فیروزی نیز مانند وضعیت عمویش نامشخص است. ما نمی دانیم اتهام او چیست و با توجه به این که ۷۰ روز در بی خبری مطلق از بازداشت او بودیم و حتا به ما نمی گفتند که او را دستگیر کرده ایم. علیرضا پسر بیست ساله ای است که به لحاظ هوشی در المپیاد های مختلف شرکت می کرد و در سن راهنمایی از جشنواره خوارزمی تقدیرنامه دریافت کرده است. آیا مغز های این مملکت را به خاطر اعتراضی که در مقابل کار غیراخلاقی یک استاد دانشگاه به جریانات سیاسی منسوب کنند؟ وقتی در دانشگاه زنجان این اتفاق افتاد فورا آن را سیاسی کردند و هر حرکتی که در این مملکت رخ داد یقه ی آنها را گرفتند”.





زمینه خبر:



حسام فیروزی متولد ۳/۶/۱۳۵۱ فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه شیراز است. او که فعال مستقل حقوق بشر و وبلاگنویس است از تاریخ ۱۲ اسفند ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. وی سه روز پس از بازداشت از زندان اوین با همسر خود تماس گرفته و از بازداشت خود در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد. در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ماموران امنیتی به منزل حسام فیروزی مراجعه کرده و بعد از تفتیش منزل وی و خواهر همسرش (مادر علیرضا فیروزی) او را به زندان اوین منتقل کردهاند. حسام فیروزی که پزشک بسیاری از زندانیان سیاسی بوده است، سال گذشته نیز برای اجرای حکم شش ماه زندان خود در اسفند ماه بازداشت و نوروز سال گذشته را هم در زندان سپری کرده بود


برادرزاده ی وی علیرضا فیروزی روزنام هنگار و وبلاگنویس از تاریخ ۱۲ دی ماه در ارومیه بازداشت و هم اکنون در زندان اوین به سر میبرد. علیرضا فیروزی نیز در سال گذشته سه بار بازداشت شده بود

No comments: